7/7 Münster, Dortmund-Ems kanal

Hänger på Hannah som legat i Munster när de gick ner till Medelhavet 4 år sen. Man går in i stan och där fanns en lång kaj med gratis liggplats men utan srevice som el/vatten etc. Nu kände inte Hannah riktigt igen sig därför att under de gångna 4 åren så hade kajerna bebyggts i ”Hammarby sjöstads stil” med moderna lyxkåkar och tillhörande stort antal svassiga restauranger. Uppenbarligen var prjektet mycket lyckat för det var ständigt massor av folk på promenaden och på restaurangerna. På kvällen var det ett enormt myller av människor som drack, åt och umgicks intensivt, en del till långt in på småtimmarna – och detta en vanlig vardagkväll. Vi cyklade runt lite i stan – ett ”måste” – då Munster är känd för sitt stora antal cyklar och för att man på olika sätt underlättat för cykeltransport och cykelparkering. Vi tycker nog att både Köpenhamn och Uppsala kan ta upp konkurrensen som ”cykelstad”.

6/7 Castro rauxel, Rhein - Herne kanal


 

Vi kör nu igenom Ruhr området med ett stort antal enorma industrikomplex på bägge sidor om kanalen ofta med egna stora hamnanläggningar. Man har faktiskt lyckats skyla över det värsta sett från kanalen med en rad med höga träd på bägge sidor och annan vegetation. Med alla våra sinnen kan vi dock förstå att vi är i ett stort industriområde, det hörs, det syns, det luktar och det är skönt att man slipper smaka på alla utsläpp. Skaplig marina i Castor där man kan ligga på ledig ordinarie plats mellan pålar eller utsidan på bryggan framför klubbhuset/restaurangen. Den här etappen blev inte så lång, det är nämligen viktigt att hitta bra natthamn och det avgör ofta hur man planerar dagens etapp.  Jag brukar åxå ringa upp hafenmeister i tilltänkt hamn och kolla om man kommer in med djup 1,80 samt om de har plats för 2 såna båtar eftersom vi nu kör ihop med Hannah. Här i Castor cyklar vi in till snabbköpet Liedl och fyller skafferiet lite. Vi slås åxå av hur ren och välskött själva orten är trots att den är belägen mitt i Ruhr området. Som vanligt extremt god ordning, rent och snyggt, i de tyska hamnarna fr a de små klubbhamnarna.

 

Nu kör vi hårt, väckning kl 0600 och iväg 0700. Hannah hänger med och även om de hade lite betänkligheter kring så tidiga mornar. Vi tycker bägge att det känns lite axtra tryggt och säkert att vara två som går tillsammans man har då alltid en ”räddningsbåt” nära vid ex maskinproblem.

 

5/7 Sporthafen Oberhausen, Rhein-Herne kanal


 

Sticker tidigt innan det blivit olidligt varmt. Resan på Rehn är häftig, stark ström, det forsar rejält kring bojarna, tur man går medströms. Pråmar som ibland blir fyra i bredd i samband med samtidiga möten och omkörningar. Efter ca 4 timmar lämnar vi Rehn och slussar upp på Rehn-Herne kanalen. Vi är nu på väg in i Ruhr området. Dagens mål var en marina i Oberhausen som jag haft telefonkontakt med och som skulle ta våra 1,80. Vi hade som sagt inget sjökort över den här delen så vi visste inte exakt var den låg. Vi såg en liten hamn direkt efter slussen i Oberhausen och körde in där. Vi kom inte in vid första försöket utan fastnade i dyn. Fick backa och ta ny sats och kom in. Men skulle det inte vara 2,5 m?? Jo det skulle det nog om vi hade gått till den stora Aqua Park 4 km längre upp men det kunde vi ju inte veta då pga informationsbristen. Men hamnkaptenen i den lilla klubbhamnen var trevlig och välkomnande. Som vanligt frågade jag om han sålde nån bra hamnbok över de farvatten som väntade. Nä, han sålde ingen men han hämtade en som han visade och som var precis det vi efterlyste. En detaljerad bok med sjökort, hamnar, tilläggsplatser, all info om hamnar och slussar t.o.m. på vilken sida de flytande pollarna satt på. Han trodde att hamnkaptenen i nästa marina möjligen sålde såna böcker. Hoppet tändes-nästa marina…!! Vi gick tillbaks till båten, Nina lagade käk, och då kommer han och vill överräcka en liten gåva – den eftertraktade och i mina ögon så enormt välbehövda hamnboken!! Får vi betala? Nej, kommer aldrig på fråga!! Känner en fantastisk glädje över att det finns så snälla och generösa människor. Killen hade tidigare tillbringat ganska mycket tid i Sverige när han spelade i ett rockband och han gillade vårt land och dess invånare. Vi har nog lite good-will ändå. Ska försöka återgälda hans generositet när jag träffar på utländska besökare som behöver hjälp hemma i Sverige.

 

4/7 Reichau Marina, Köln, Rhen

Hannah gick före oss ut efter sista slussen på Mosel och det var häftigt att se hur hon plötsligt for iväg när strömmen i Rhen tog tag i henne. Fr o m nu gör vi 9 knop i snitt så länge som vi är på Rhen!

När vi stack kl 0700 som vanligt var vi lite inne på att klara av hela Rehn på 1 dag. Det skulle bli en lång och vägvinnande dag men det stod snart klart trots den tidiga starten att den här dagen blir rekordvarm. Vi hade dessutom haft dåligt med sömn natten innan pga dels värmen, man är helt blöt av svett när man vaknar eller ligger och försöker sova, dels pga att det var högljudda badare såväl inne i marinan som utanför till långt in på småtimmarna. Nån t.o.m. förirrade sig upp på vår båt innan Nina hann avhysa dom. När vi avverkat ungefär halva tilltänkta dagsetappen så  lyfter vi telefonen och snackar med marinan mitt inne i Köln och de har plats och dessutom kan man tanka diesel där. Skönt att knyta fast och slippa att passa all trafik på Rehn som stundtals var intensiv. Men hamnen ligger nere i en djup gryta och där blir vi långsamt stekta innan solen äntligen dalar och temperaturen börjar sjunka.

Värmen (37 grader i skuggan) gjorde att det inte blev nån tur i stan inte ens till den berömda Kölner domen fast den låg bara 20 min promenad därifrån. All kraft gick åt till att klara av vätsketillförsel och avsvalkande duschar på bryggan. Det kändes helt otänkbart att vara inne i båten på natten. Flera nätter innan hade vi vaknat ett antal ggr alldeles blöta av svett men den här kvällen var gränsen nådd, vi la oss på varsin bänk i sittbrunnen och sov bättre än på länge.

3/7 Segel und Motoryacht Club, Koblenz, Mosel


Nu kör vi hop med ”Hannah”, Sweden Yachts 34 från Örebro,  med Tommy och Kerstin. Vädret är fortsatt plågsamt hett. Man får svalka sig med en dusch då och då på badplattformen. Valet var att gå direkt ut på Rhen eller stanna till i Koblenz. Det är ganska långt mellan bra hamnar så valet blir en inte alltför lång etapp ner till Koblenz där det finns flera båtklubbar med gästplatser men bara en, den sista i raden, som kan ta vårt djup. Jättetrevligt ställe med enormt hjälpsamma människor. Hamnkaptenen och hans fru har lite restaurangrörelse och lagar lika bra eller bättre schnitzel som större ställen v i käkat på tidigare, dessutom till nästan bara halva priset!! Frågar som vanligt efter hamnböcker vilket leder till att många engagerar sig. En man åker hem och hämtar en fin pärm som han sammanställt med uppgifter om radiofrekvenser, VHF kanaler etc för alla tyska kanaler och floder. Inte exakt vad vi behövde men han överräcker glad och stolt detta som en gåva till oss och vi är förstås mycket glada och tacksamma över de tyska seglarnas hjälpsamhet här i Koblenz.