11/6 Mont d´Or, Saone

 

Bara 6 Nm norrut längs Saone ligger Mont dÒr som vid en yttre besiktning ser ut som en ganska sömning förort. Man kan undra varför man hamnar där!? Vi gillar ju att både laga och äta god mat. Vi har tidigare vid ett par tillfällen ätit på 1 och 2-stjärniga restauranger hemma i Stockholm. Här ligger nämligen Auberge de Pons des Coolonges, en krog som har 3 – stjärnor i Guide Michelin sen 1965!!! Den ägs av den legendariske kocken Paul Bocuse som bla annat givit namn åt kock-VM ”Bocuse d´Or”. Vi hade bestämt oss för att kosta på oss en middag hos honom, vi har utgått från att vi nog aldrig mer kommer att ha tillfälle att äta på en 3-stjärnig restaurang. Passande nog har kommunen en flytponton alldeles i närheten av restaurangen så där förtöjde vi. Middan var bokad sen 3 veckor tillbaka. Det var en häftig upplevelse väl värd priset. Till skillnad från stjärnkrogarna hemma bjöds här på mycket mat, inte pyttesmå rätter som mest fastnar mellan tänderna och som nödvändiggör öl och ostmacka när man kommer hem för att man inte ska behöva somna hungrig. Nä, här blev man verkligen proppmätt på utsökt fransk mat! Miljön var gammaldags och betjäningen stram, mycket artig, precis och vänlig.

f

f

8-11/6 Parc Nautique, Confluence, Lyon

 

Lyon har en helt ny marina i en lika ny stadsdel ”Confluence” som namnet anger ligger den på en landtunga precis där Rhone och Saone flyter ihop. Häftig omgivning för den som gillar modern extrem arkitektur. Marinan ligger alldeles intill en ny stor Galleria med bl a Carrefour för bunkring. Stan har välfungerande tunnelbana, buss och spårvagnsnät. Vi låg här hela 4 dar och stor del av tiden ägnade vi åt att snoka runt i stans historia som ett stort centrum för sidenväverier, en lång epok som är död sen 1950 talet. Lyon har dock mycket mer att erbjuda men 4 dar fick räcka. I och med detta hade vi åxå lämnat Rhone bakom oss. Slussarna där var stora, som mest 23 m hög i Bollene. Själva slussningen underlättades om man kontaktade slussen via VHF ca 2 km före ankomst då kunde de förbereda. I slussarna hade de stora pollare som flöt med upp så det var en ganska enkel procedur trots höjden.

f

f

7/6 Cruas, Rhone

 

Ytterligare en het dag på Rhone. Vi upplever nog redan att åtminstone södra Rhone får betraktas som en transportsträcka frånsett ett och annat guldkorn. Mellan de stora städerna är det ganska enahanda flodstränder där stora industrier, grustag som gjort stora sår i naturen och enorma atomkraftverk avlöser varandra. Kompisar som gick hem den här vägen i fjol trivdes bra i den lilla marinan i Cruas. I vår guidebok står det att den alltid är muddrad till 2 m så det var ett naturligt val som natthamn när klockan började närma sig 19. Men vid infarten gick vi på en sand eller dybank som vi inte kunde ta oss loss ifrån. En fransk gubbe med fru kom förbi i sin båt och bara vinkade, ingen hjälpsamhet där inte fast de var 2 m ifrån oss. Vi fick dock s sm tag på hamnkapten som drog igång en liten räddningsaktion. Vi hade tänkt oss att bli dragna ut tillbaks på Rhone men de var ganska envetna med att vi stod på en väldigt lokal bank och om man bara kom över så var det djupare. Det verkade stämma och vi kunde förtöja vid deras brygga. Fick noggranna instruktioner inför nästa dags tidiga avfärd för att undvika ny grundkänning. Men det hjälpte inte vi fastnade igen, var tvungna att ringa hamnkapten 0615 lördag morgon men han tog sitt ansvar och mobiliserade 3 gubbar till och en båt som drog oss ut på Rhone.

Vi gjorde en cykeltur in till stan på kvällen och den var klart trevlig med en mycket gammal stadskärna, kloster, kyrka medeltida borg etc etc.

5/6 l´Ardoise, Rhone

 

Sticker tidigt, amiralerna vill komma iväg och göra långa pass. Orsaken är nog bl a att vi är lite nyfikna på hur det kommer att vara med vattenståndet i Canal des Vosges. Vädret är nämligen nästan plågsamt varmt och torrt med 30-40 grader och vindstills på dagarna. Vi använder oss av en fransk pilotbok och andra svenskars erfarenheter. L ´Ardoise är en liten privat marina som ligger en liten bit upp i en egen flodarm. Lite annorlunda enkel marina med en egen liten restaurangrörelse som kanske hade varit värd att prova men priserna var alldeles för höga i relation till hur det såg ut. Cyklade in till stan som var i det närmaste död och inte värd ett besök.

f

f

2-4/6 Avignon, Rhone

 

Fin morgon, soluppgång, svag vind ingen mistral. Vi var lite spända på hur mycket motström vi skulle få men vi kunde hålla snittfart 4,5 knop och loggarna indikerade en ström på 2-2,5 knop i snitt. Vi besökte ju Arles, som är första stan på vägen, per buss i oktober och blev rejält skrämda när vi såg den kraftiga forsen i Rhone och all bråte som den tagit med sig, hela trän, lådor, plastpåsar etc etc. Men nu var förhållandena normala och snälla. Restaurangbåten Peniche låg kvar men var inte öppen, den är annars en tänkbar tilläggsplats om man ringt innan, faktiskt den ENDA möjligheten i Arles. Vi insåg nu att det hade varit omöjligt att ta sig förbi stan om situationen varit som i oktober så man är definitivt mycket beroende av mistral och strömförhållanden när man går norrut på Rhone. Vi passerade Arles så pass tidigt att vi sen siktade på och nådde Avignon redan vid 18 tiden. De har en stadskaj som är gästhamn med Capitainerie som man når via den flodarm som tar av åt höger. Man går längst in förbi ”Pont dÁvignon”. Tydligen ny organisation enkelt men jättetrevligt ordnat med dusch och toa samt wifi på hamnkontoret. Nu var det gratis men veckan efter skulle man börja ta betalt. En relativt stor del av kajen är upplåten för de stora turistbåtarna så utrymmet för oss småbåtar är begränsat. Avignon var fint. Jag tiilbringade här ytterligare tid hos Orange butiker för att få igång ett mobilt internet. Det är en mkt lång historia som totalt krävde 4 besök i olika butiker i olika städer, nästan 2 hela arbetsdagar totalt samt en hel del Euro innan det gick att få igång. Fast det ska vara jätteenkelt- fan trot. Vi stannade en dag extra här vilket är klart rekommendabelt.

Under färd på Rhone har vi redan gjort bekantskap med de jättelånga, lika långa som de längsta slussarna, hotellbåtarna som kör turister mellan de olika städerna längs Rhone och även upp på Saone. Ur vårt perspektiv definitivt bortkastade pengar men allt kan säljas med mördande reklam.

f

f